Jarruosat on saatavissa 172 automerkille
Jarruosat valmistajien:
Jarrujärjestelmä: toimintaperiaate, viat, korjaus ja vaihto
Jarrujärjestelmä on tarkoitettu auton pysäyttämiseen tai hidastamiseen sen liikkuessa. Sitä käytetään myös ajoneuvon paikallaan pitämiseen, jopa mäkisellä tiellä.
Päätyypit
Tarkoitusperän perusteella:
- Pääjarrut (käyttö). Niitä käytetään ajoneuvon nopeuden hidastamiseen tai täydelliseen pysäyttämiseen. Hydraulisissa jarrujärjestelmissä, jotka on asennettu kaikkiin henkilöautoihin, jarruneste siirtää momenttia jarrupaloihin tai -kenkiin polkimesta; paineilmakäyttöisissä, jotka ovat yleisiä kuorma-autoissa, tämän toiminnon tekee paineilma.
- Sivujarrut (varajarrut). Nämä ovat yleensä osana pääjarruja, mutta se voi myös olla erillinen järjestelmä. Niitä käytetään, kun käyttöjarrut pettävät.
- Käsijarrut (hätäjarrut). Niitä käytetään auton paikallaan pitämiseen pitkäksi aikaa. Se ehkäisee ajoneuvon liikkumista, kun se on pysäköitynä mäkeen, ja taaksepäin valumista, kun tehdään mäkilähtö. Siinä on yleensä mekaaninen toimilaite, jossa jarrupalat toimivat metallikaapelin avulla. Olemassa on kuitenkin myös elektromekaanisesti käytettäviä järjestelmiä, joissa suoraan jarrusatulaan asennettu sähkömoottori painaa jarrupalat levyä vasten.
Jarrumekanismin tyypin perusteella:
- Levyillä. Tämä järjestelmä on kaikista tehokkain. Se takaa lyhyen jarrutusmatkan ja vastustuskyvyn ylikuumenemiselle. Se kuitenkin likaantuu helposti.
- Rummuilla. Se on vähemmän tehokas kuin levyjärjestelmä, mutta paremmin suojattu lialta ja se voidaankin asentaa joidenkin katumaastureiden taka-akselille. Jarrukengät kuluvat loppuun hitaammin.
Jarrujärjestelmän pääkomponentit ja toimintaperiaate
Hydraulisen jarrujärjestelmän avainelementtejä ovat poljinlaatikko, alipainetehostin, pää- ja pyörän sylinterit tai jarrusatulat, levyt tai rummut sekä jarrupalat tai -kengät, letkut ja putket. Kun poljinta painetaan, pääsylinterin mäntä liikkuu ja jarruneste puristuu ajaakseen jarrusatuloiden tai pyörän sylinterien mäntiä. Männät taas, ollessaan kosketuksissa jarrupaloihin tai -kenkiin, painavat ne levyä tai rumpua vasten.
Käsijarruissa voiman siirtämiseen paloihin (kenkiin) käytetään yleensä järjestelmää, joka sisältää vipuja ja kaapeleita.
Yleisimpiä vikoja
- Järjestelmän tiiviyden menetys, johtuen kovettuneista sylinterien (satuloiden) tiivisteistä tai männistä, tai törmäyksestä johtuvat haljenneet helat ja letkut.
- Jarrusatulan ohjaustapit jumittuvat siitä, että osien voitelussa eivät onnistuttu ajallaan, tai repeytyneistä kengistä tai sopimattomasta rasvasta johtuen.
- Jarrulevyt voivat vääntyä ylikuumennuttuaan.
- Jarrupalojen (kenkien) ennenaikainen tai epätasainen kuluminen, joka johtuu aggressiivisesta ajotyylistä, huonolaatuisista varaosista tai asennusvirheistä.
Todistettuja tapoja järjestelmän käyttöiän pidentämiseen
Taataksesi pitkän ja tehokkaan käyttöiän jarrujärjestelmällesi, sinun tulisi voidella satuloiden ohjaustapit, vaihtaa käyttöneste hyvissä ajoin ja välttää aggressiivista ajotyyliä. Kun uudet levyt ja palat on asennettu, ne tulee sisäänajaa oikealla tavalla.
Mitä tulisi tietää jarrujärjestelmien korjaamisesta
Jarrujärjestelmän korjauksiin kuuluu yleensä uusien osien asentamisen viallisten sijasta. Esimerkiksi vuotavat letkut, putket, helat ja liittimet, männät, kovettuneet tiivisteet, kuluneet palat ja vahingoittuneet tai kuluneet levyt tulee vaihtaa. Pääsylinterin kunto on mahdollista palauttaa korjaussarjan avulla, joka sisältää o-renkaita, tiivisteitä ja aluslevyjä sekä mäntiä ja jousia. Olemassa on myös jarrusatulan korjaussarjoja.
Motordoctor.fi: vain korkealaatuisia auton osia
Verkkokaupastamme voit valita ja ostaa jarrujärjestelmän komponentteja ajoneuvoosi ilman ongelmia. Tarjoamme takuun kaikkiin komponentteihin ja monet niistä ovat saatavilla tarjoushinnoin.
Useiden merkkien varaosia reilusti alennettuun hintaan
Kun tilaat 300 € arvosta, me toimitamme kuluitta
Tilauksesi lähetetään mahdollisimman pian, kun maksu on vastaanotettu.